Vícebarevný tisk s jedním extruderem II

https://3dfactory.cz/2019/07/05/vicebarevny-tisk-s-jednim-extruderem-ii/

Dobrý den, milí čtenáři. Opět vás vítám u čtení dalšího článku z dílny malé továrny na velké věci. Jak již název napovídá, podíváme se společně na možnost tisku více barev s jedním extruderem.

Tímto tématem jsme se již v minulosti zabývali https://3dfactory.cz/2018/08/19/vicebarevny-tisk-s-jednim-extruderem/. Tehdy jsme si aktivovali několik řádků firmware Marlin abychom mohli během tisku měnit strunu. Takže jsme si vytiskli různobarevný objekt “po vrstvách”. Nyní se zkusíme podívat na druhou možnost – barvy budeme kombinovat v několika prvních vrstvách.

Co budeme potřebovat?

Řekl bych, skoro nic složitého. Při tomto postupu nezáleží na firmware, který používáte ani na tiskárně, kterou máte k dispozici. Tento způsob tisku spočívá v detailním nastavení sliceru, který používáte k vytváření vašich gcode. Jednoduše si nejdříve vytiskneme několik prvních vrstev jedné barvy a po skončení tisku spustíme další s jinou barvou.

Podívejme se na to detailněji

Ze všeho nejdříve si připravíme objekt, který budeme tisknout. Já jsem si pro vás jako prezentaci připravil hrací kartu, konkrétně pikové eso. Není v tom žádný záměr, ze všech “čertových obrázků” se mi tento líbí nejvíce 🙂 Tedy nakreslil jsem si úplně jednoduchou kartu, která však má několik samostatných objektů. Pěkně černé a bílé objekty zvlášť. Na obrázku si také můžete všimnout čtyř “centrovacích” terčíků. Jejich funkci pochopíte později.

https://3dfactory.cz/2019/07/05/vicebarevny-tisk-s-jednim-extruderem-ii/
kompletní karta (černá i bílá)
hrací karta bílá část
pouze bílá část karty
hrací karta černá část
pouze černá část karty

Z objektu do *.stl

Já si všechny objekty navrhuji v programu Fusion360 od firmy Autodesk a nyní vám ukážu jak v tomto programu získat jediný stl soubor s několika objekty současně. To je pro nás v tuto chvíli velmi důležité.

Nemusíme v tom ale hledat nějakou komplikaci, stačí si na pracovní ploše nechat viditelné všechny objekty “jedné barvy”, které potřebujeme vyexportovat (v tomto případě tedy vytvořím “černé” stl) a kliknout si v levém menu pravým tlačítkem na název sestavy a zvolit položku “Save as STL”. Stejně jako vidíte na obrázku níže.

u bílých objektů symbol žárovky nesvítí (nejsou aktivní) naopak černé objekty vidíme na pracovní ploše a ty se uloží do našeho stl

Barevně jsem vám označil, které položky jsou viditelné a které ne. Tedy ikona “žárovky” označuje, zda je objekt viditelný nebo nikoliv a jestli se tedy uloží do stl souboru. Nakonec klik pravým tlačítkem myši na název sestavy a zvolte položku “Save As STL”.

Slicer, z stl do gcode

Rád pro sou jednoduchost používám Slic3r ale gcode samozřejmě zvládnete vytvořit ve kterémkoliv podobném programu. Je však potřeba dodržet určitá pravidla:

  • Po tisku nesmí dojít k ochlazení tiskárny – při chladnutí podložky by se mohl model oddělit a tisk další barvy by nebyl možný.
  • Nebudeme používat autolevel ani domácí pozici – až budeme tisknout bílou “krycí” část, autolevel by nám změřil černé části, které již leží na podložce a první vrstva další části by se tiskla znatelně výše.

Takže jak na to? Otevřel jsem si svůj Slic3r a umístil první objekt. Černé části modelu. Jak můžete vidět, v modelu jsou zahrnuty i “centrovací” terčíky. Ty slouží jen ke srovnání dvou modelů (černé a bílé). Model na podložce nemusím nijak umisťovat a po milimetrech posouvat. Stačí kliknout na tlačítko “Uspořádat”. Objekt se umístí přesně doprostřed podložky a můžeme se tedy přesunout k nastavení.

Všechny zásady dodržíme nejsnadněji nastavením startovacího a koncového gcode skriptu:

V prvním vytvářeném gcode souboru ponecháme začátek, kdy tiskárna zajede extruderem do domácí pozice, poté provede autolevel a spustí samotný tisk. Na konci souboru ale nesmí být příkazy pro vypnutí vyhřívání. V mém případě jsem je nesmazal, jen omezil jejich funkci přidáním středníku “;” na začátek řádku.

nastavení tisku první barvy
černá už je na podložce, vycentrovaná na střed

Nyní soubor předáte tiskárně jak jste zvyklí, SD karta, octoprint, a spustíte tisk. Mezitím si vytvoříte další soubor, bílou část hrací karty a nastavíte ji podobně. Jen tedy zablokujete domácí pozici, autolevel atd.

nastavení tisku další barvy
odstraníme černé části a vložíme bílé části

Hotovo

Nemusíte se bát, že by si jednotlivé objekty překážely, tryska extruderu se všem překážkám (předchozí výtisk) vyhne a tím vlastně dojde ke spojení v jeden objekt.

ještě to není na hru (mám jen dvě esa) ale myslím že je výsledek velmi zdařilý.

Několik doporučení

Nezamotejte se v tom. Pokud si vytvoříte jednoduchou hrací kartu nebo podobný soubor o dvou barvách, není co pokazit. Pokud se ale pustíte do něčeho složitějšího, dobře si soubory pojmenujte a měňte struny tak jak jdou soubory po sobě. Co má být černé ať je černé atd. Dále si už při vytváření objektu rozmyslete jakou výškou vrstvy budete tisknout . Já jsem si černé části vytvořil akorát na dvě vrstvy tedy 0,4mm. Bílý zbytek má celkovou výšku 0,8mm.

To je pro dnešní článek vše. S chladnou hlavou se přeneste přes případné prvotní neúspěchy a pokračujte ve zkoušení. Opravdu to není složité a dají se tak vytvářet velmi pěkné věci jako například navštívenky, obaly na mobil, cedulky na dveře…

zde je například obal na telefon, na který nám voláte…

Na závěr, abych vám první pokusy usnadnil, připravil jsem vám ke stažení oba stl soubory mojí hrací karty. https://3dfactory.cz/wp-content/uploads/2019/07/hraci_karta.zip na oplátku očekávám pěkné fotky vašich tisků a komu se například podaří vytisknout všech 32 “čertových obrázků” dostane od nás nějaký pěkný dárek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *