Křovinořez AL-KO

Zdravím vás u jednoho z dalších článků mimo obvyklé hobby téma. Tentokrát to nebude žádný projekt, vylepšení, stavba. Spíš jen oprava, která se mi vzhledem k projevům podařila vyřešit úplně elegantně snadno a levně. Můj křovinořez AL-KO dostal druhou šanci. Vysvětlím.

Nefunguje, vyhodit?

Ze všeho nejdříve je vám popíšu situaci. Představte si, když vás čeká relativně nepříjemná práce a ještě se vám nedaří. Jednoho slunečného dne mne čekala povinnost posekat přerostlou vegetaci kolem domu křovinořezem. Takže odporné horko, místo lehkého oblečení pracovní kalhoty jako ochrana před odlétávajícími kousky všeho, hluk, relativně těžký stroj na popruhu přes ramena. Nic pěkného. Když už jsem byl konečně odhodlaný, že tuto práci sfouknu, čekalo mě nemilé překvapení: křovinořez po zimní odstávce nedokážu „naškrábnout“. Zběsile tahám za startovací šňůru, ověřím dostatek PHM v nádržce, kontroluju vypínací tlačítko… Nic. Ačkoliv se jedná o úplně běžný, levný, křovinořez, nechce se mi běžet do obchodu pro nový. Navíc tento jsem koupil od svého švagra za lacino a je to můj „první“ po tom co jsem se z bytu přestěhoval do domu. Takže i citové pouto… 🙂

Křovinořez AL-KO BC4125

Je na čase abych zjistil proč nefunguje tak jak jsem ho na podzim odložil. Takže sundám kryt vzduchového filtru jestli tam není nějaká překážka. Vše vypadá být ok, jdu dále. Vytáhnu svíčku abych se podíval, jestli není nějak zoxidovaná, přepálená nebo jinak poškozená. Zase, vše vypadá být ok. Chvilka zkoušení přiložit ji na kostru motoru a potáhnout za startovací šňůru jestli uvidím jiskru nikam nevedla a na přímém slunci bych ji stejně neviděl. Navíc už jsem byl minimálně o půl litru potu lehčí. V určitý moment mi přišlo zvláštní proč jsem celý od benzínu. Jasně, mám před sebou napůl rozebraný křovinořez který je plný benzínu, ale stejně.

  • vzduchový filtr = OK
  • zapalovací svíčka = OK
  • ruční startér = OK
  • únik benzínu = stopa!

Všude benzín!

Sice jsem ho při hledání příčiny asi 10x různě otočil ale až teď jsem si všiml odkud benzín po kapkách mizí. Všiml jsem si malých prasklin na gumovém „cupáku“. Taková ta gumová baňka, kterou párkrát zmáčknete, abyste karburátor před startováním zaplavili benzínem. Při pohledu zpět si připadám trochu hloupě, že jsem tímto nezačal ale to by zase nebylo tak napínavě zajímavé. Teď už jsem teda přesně věděl proč křovinořez nestartuje a zároveň mi bylo jasné, že tohle nedokážu tak nějak provizorně opravit abych si v klidu posekal a pak to opravil pořádně.

cupák karburátoru
cupák karburátoru křovinořez AL-KO

Otázkou ale bylo, dokážu to vůbec opravit? První myšlenka byla: „namažu to nějakým silikonem“. Nesmysl, to by benzín nezastavilo. Tak jsem si jen tak sedl, zklamaný že neposekám, a začal googlit řešení. Napadlo mě, koupit na bazaru starší křovinořez a použít z něj jen gumový cupák. Prvně jsem teda hledal podle typového označení BC4125. Pak mě napadlo, že by se možná nechal koupit celý nový karburátor a začal jsem hledat s otázkou, kolik asi stojí karburátor na výběhový křovinořez za 3t. Takže jsem začal hledat jediný číselný kód, který jsem na karburátoru našel a to: 2112 00 372.

Vyřešeno

Paráda, tohle byla schůdná cesta a nakonec jsem byl i velmi mile překvapený, že na českém eshopu hsparts.cz nabízejí „Karburátor pro Čínské křovinořezy a křovinořezy z hobbymarketů s obsahem motoru 26 ccm 32 ccm“ za krásných 250kč. Takže rychle do košíku, zaplatit převodem a za dva dny už mi zásilkovna doručila balíček s novým karburátorem. K mému údivu se jednalo přesně o ten stejný který jsem potřeboval aniž bych před objednáním dohledával shodu v nejmenších detailech. Takže demontáž a následná montáž byla otázkou asi 20 minut.

Bohužel jsem jako mlaďas bydlel v paneláku, čili mi chybí zkušenosti se štelováním karburátorů motorek atd. To by mohla být klidně kapitola sama o sobě. Sice jeden šroubek, kterým se ladí volnoběžné otáčky ale za tepla (to jsem zjistil až po ohřátí) ale i tak minimálně 2h práce. Tady trošku převládlo moje OCD a nutně jsem ty otáčky potřeboval mít perfektní jen podle ucha. Možná to byla jen taková moje záminka abych se už ten den k sečení nedostal. Nicméně čtvrt otáčky tam, čtvrt otáčky zpět, to celé asi stokrát dokola. Nakonec křovinořez funguje na první potáhnutí provázku startéru. Po krátkém ohřátí se sytičem pak krásně drží volnoběh a jde pěkně za plynem. Mám radost.

porovnání karburátorů pro křovinořez AL-KO

Děkuji vám, že jste dočetli až sem ačkoliv tento článek nemá žádný hlubší smysl. Snad jen ponaučení, že se nefunkční věci nemusí měnit za nové a leccos se nechá opravit i v úplně domácích podmínkách bez široce vybavené dílny plné nářadí. Jak já vždycky říkám: „hlavně se z toho nepo*rat“ obzvláště když už na tom není moc co pokazit.

trocha trávy

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru